Som de flesta märkt så har bankomaten på torget i Gråbo krånglat oerhört mycket sedan den byttes ut tidigare i vår. Bakgrunden är att Swedbank och andra banker har sålt ut sina bankomatverksamheter till detta gemensamma bolag. Orsaken är att vi använder bankomater mindre och mindre och det för Swedbanks del var dags att byta ut många av sina gamla automater.

BankomatAvstängdEftersom vi har haft stora problem med vår bankomat och vi är många som ringt och felanmält automaten, svaret brukar bli att bankomaten redan är felanmäld och att det är fel på utmatningsenheten. Eftersom det inte verkar bli någon varaktig förbättring när tekniker lagar bankomaten utan att samma fel uppstår igen så bestämde jag mig att försöka lyfta frågan till en annan nivå – jag ringde därför som vanligt Bankomat AB:s felanmälan på 010-5889090 och sa att vår bankomat, med nummer 234901, var avstängd eftersom den var det igår och imorse, och när jag fick samma svar som vanligt bad jag att få tala med någon ansvarig – men det fanns det ingen möjlighet till utan jag hänvisades till Sparbanken Alingsås av mannen på Bankomat AB:s felanmälan.

Jag ringde upp Sparbanken Alingsås växel och fick tala med en trevlig kvinna som inte hade någon att koppla mig till utan hänvisade till Swedbank centralt. Jag rinde då upp Swedbank i Stockholm och pratade med en annan trevlig och hjälpsam kvinna i deras växel. De hade inte heller någon att hänvisa till men efter lite funderande bestämde hon och hennes kollegor att jag skulle tala med Roland Lingvide.

RolandLingvideRoland Lingvide är upphandlingschef för hela Swedbank och sitter även i styrelsen för Bankomat AB som Swedbanks representant. Jag sökte honom och han ringde upp mig, Roland berättade att man har stora problem på Bankomat AB och att man har och har haft mängder med krismöten kring problem både med transport av pengar till bankomaterna och att deras maskiner krånglar. Han uttryckte även oro inför hösten att utbytet av sedlar som skall ske då kommer skapa ännu större problem.

Roland kunde inte hjälpa mig med frågan hur man lyfter frågan med just vår bankomat i Gråbo till en högre nivå men sa att de arbetar hårt med att få ordning på de stora problem man har just nu.

Eftersom detta inte hade lett till en lösning för Gråbo så sökte jag någon chef på Bankomat AB för att komma förbi felanmälan och tala med någon ansvarig person. Jag hittade då efter lite sökande numret till Göran Sander som är etableringsansvarig på Bankomat AB.

Göran tog mitt samtal och han beskrev att det kan finnas en inkörningsperiod då problem kan vara mer frekventa men att detta skall lösa sig inom en tid. När jag beskrev hur mycket problem som varit med vår bankomat bad han om uppgifter om bankomaten och lovade lyfta vårt problem med personer på ansvarig nivå som skulle få i uppgift att lösa detta och att jag skulle få en återkoppling inom rimlig tid och om jag inte hör något så bad han mig ringa tillbaka.

Felanmäl alltid

Jag vill uppmana alla att fortsätta att felanmäla bankomaten när den krånglar, det noteras i Bankomat ABs system hur många som felanmäler, ring bara 010-5889090 och uppge att det är problem med bankomat 234901. Så fort jag får återkoppling så kommer jag att berätta mer här på Gråbo.nu.

Mikael Tilly

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here